Hur skriver man ett arvskiftesavtal?

När bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket ska dödsbodelägarna fördela tillgångarna i boet mellan sig, det sker genom ett så kallat arvskiftesavtal eller arvskifteshandling.

Det finns inga krav i lag på vad arvskiftesavtalet ska innehålla, annat än att det ska vara en skriftlig handling som undertecknas av delägarna i dödsboet.

Av ett bra arvskiftesavtal bör det dock det tydligt framgå både vad som ska hända med alla tillgångar i boet och hur själva fördelningen ska gå till. Om arvskiftesavtalet är otydligt kan det bli svårt att verkställa.

Ofta ska arvskiftesavtalet ligga till grund för lagfartsansökan. Då måste avtalet uppfylla de krav som Lantmäteriet ställer.

Delägarna i boet kan fritt avtala om det mesta som rör fördelningen dödsboet. De är inte bundna av de värden som står i bouppteckningen och kan även ändra andelarna i boet, förutsatt att alla är eniga. Det finns dock några regler om skiftet som är bra att känna till:

Bodelning går för arvskifte

Var den avlidne var gift, ska bodelning ske innan arvskiftet görs. Detsamma gäller om den avlidne var sambo och den efterlevande sambon begär bodelning senast på bouppteckningsförrättningen.

Legat utgår ur det oskiftade boet

Om den avlidne har testamente som innehåller förordnanden om legat, d.v.s. att viss angiven tillgång ska tillfalla en person eller organisation, då ska delägarna utge legaten innan de fördelar det återstående boet mellan sig.

Alla dödsbodelägare har rätt till del i all egendom

Som nämnts ovan får delägarna fördela egendom så som de vill, under förutsättning att de är eniga. Om delägarna inte kommer överens är huvudregeln att varje tillgång i boet fördelas mellan delägarna utifrån deras andelar i boet. Det kan leda till att oönskat samägande uppstår mellan delägarna.

Arvskiftet påverkar efterarvsrätten

Det är vanligt att en efterlevande make eller sambo ärver med fri förfoganderätt. Det innebär att den först avlidnes barn har en efterarvsrätt. Den andel som den efterlevande maken/sambon ärver ska gå vidare till den först avlidnes barn, när den efterlevande avlider.

Arvskiftesavtalet ska då också vara underlag för det framtida arvskiftet efter maken sambon. I de situationerna är det extra viktigt att det första avtalet är tydligt och att alla tillgångar är värderade och noterade i avtalet.

Hjälp att skriva arvskiftesavtal

Vi på Juristkompaniet både skriver och verkställer ett stort antal arvskiftesavtal varje år. Vi hjälper er gärna även med ert arvskifte. Kontakta oss så berättar vi mer om hur det går till och vad det brukar kosta.

Om ni har möjlighet ses vi gärna för ett personligt möte, med det mesta brukar annars gå att lösa med hjälpa av telefon och e-post.