Köpeavtal skapar tydlighet

Köpeavtal reglerar villkoren mellan köpare och säljare när egendom byter ägare genom köp. Det kan till exempel handla om fastigheter, bostadsrätter och fordon. Vi på Juristkompaniet kan hjälpa till att skriva de flesta typer av köpeavtal.

I samband med försäljning av egendom får du givetvis information om de skattemässiga konsekvenserna samt effekterna av eventuella villkor, som till exempel friskrivningsklausuler eller betalningsvillkor.

Köpeavtal för fastighet

Det vanligaste köpeavtal vi upprättar är vid försäljning av en fastighet. Även om du har hittat en köpare till din fastighet och inte behöver en mäklare, kan det vara skönt att få hjälp med juridiken kring överlåtelsen. Köpeavtalet ska klargöra alla villkor och ligga till grund för köparens lagfart. Det är därför viktigt att avtalet både blir tydligt och formellt korrekt.

När behövs köpebrev?

Köpebrevet kan liknas vid ett kvitto som visar att köparen har betalat för fastigheten. Oftast innehåller köpebrevet allt som behövs för att köparen ska kunna ansöka om lagfart och det är vanligt att bara köpebrevet skickas in till Lantmäteriet.

Köpebrev behövs dock bara om betalningen ska ske vid ett annat tillfälle än vid undertecknandet av själva köpeavtalet. I annat fall kan säljaren kvittera köpeskillingen direkt i köpeavtalet. Om köpeavtalet innehåller en hänvisning till köpebrev såsom ”När köpeskillingen har erlagts ska köpebrev upprättas” kommer Lantmäteriet att vilje se köpebrevet för att bevilja lagfart.

Köp av bostadsrätt

Till skillnad från fastigheter kan bostadsrätter inte skattemässigt byta ägare genom gåva mot vederlag. Så snart mottagaren betalar någonting för bostadsrätten anses en del av bostadsrätten ha bytt ägare genom köp, vilket leder till beskattning. Om betalningen understiger marknadsvärdet kommer en del av bostadsrätten ha övergått genom gåva.

Vi på Juristkompaniet kan hjälpa er att hitta en bra lösning på överlåtelsen och förklarar skattekonsekvenserna. När du tar hjälp av oss skriver vi köpeavtalet och hjälper er även med ansökan om ändring i bostadsrättsföreningens medlemsregister.

Köpeavtal för annan lös egendom

Även vid köp av annan typ av egendom är det bra att klargöra vilka villkor som ska gälla. Det kan handla om egendomens skick, villkor för betalningen och vad som ingår i köpet. Kontakta gärna oss på Juristkompaniet om du har funderingar kring köpeavtal.

Köpeavtal – fastighet

Genomgång tillsammans med en jurist samt upprättande av köpeavtal och eventuellt köpebrev.

Kostnadsfritt digitalt möte

0 kr